Nagain taikaesineitä

Nagaissa on useita arkkivelhoja, lukuisia haltiaseppiä, joukoittain pimeyden ruhtinaita ja joskus kauan sitten myös lohikäärmeitä. Tarut kertovat että haltiasepät olivat voimallisimpia esineiden takojia ja mahdin punojia, ja juuri heidän tekemiään olivat mahtavimmat taikaesineet. Osa mahtiesineistä on kadonnut vuosisatojen saatossa, osa joutunut pimeyden käsiin ja moni tuhoutunut valkeuden luona. Silti kaikki eivät ole kadonneet, ja sankarimme ovat löytäneet, kuulleet tai nähneet useita voimaesineitä.

Alla on kerrottu joidenkin esineiden tietoja, mutta koska kaikista ei ole vielä tarkkaa tietoa sankareillamme, tai he eivät ole niitä saaneet käsiinsä, ei jokaista yksityiskohtaa voi vielä kertoa. Tarinan edetessä myös esineiden tiedot päivittyvät ja niitä lisätään myös matkalaisten ihailtavaksi. Myös matkalaiset voivat kertoa mahtiesineistä, joita ovat löytäneet jostain Nagain kolkasta.

Maodighomnaigin sauva - Muutossormus - Scintlarin tähti - Loitsusormus - Kristallirintaneula - Pimeyden suoja - Tuhon Vasara - Projectra - Hämähäkkisaappaat - Myrkkyviitta - Metsänvartijan sormus - Harma Tikku - DUARIN, Tulikieli

Maodighomnaigin sauva

Tummasta puusta veistetty karkea mutkitteleva sauva, johon on kirjailtu hopeisia merkkejä ja symboleja. Sauvan pää haarautuu kolmihaaraiseksi, ja niiden välissä on sileä musta lasi pallo, jonka halkaisija on noin 6 tuumaa. Pallo on aina kylmä ja sen sisällä voi nähdä kiemurtelevaa tummaa savua. Sauva kuului aikoinaan mahtavalle haltiasepälle, Maodighomnaigille, ja hänestä voi lukea Elainen kronikoista.

Sauvalla on seuraavat tiedetyt kyvyt:

Sauva on maaginen ase, ja tekee tavallista enemmän vahinkoa.

Sauvan kantajan tekemien loitsujen kestoaika kaksinkertaistuu, olettaen tietenkin että niillä on kestoaika muu kuin hetkellinen.

Kantaja voi komentosanalla saada sauvan päässä olevan lasipallon hehkumaan kuin continual light. Vastaavasti toisella komentosanalla hän voi kutsua sauvan päähän continual darknessin. (Asa/Oin)

Sauvan päässä olevaa lasipalloa voi käyttää kuin Kristallipallo (crystal ball) esinettä kaikilla samoilla ominaisuuksilla.

Sauvan kantaja voi tehdä levitaatio loitsun kuluttamalla yhden latauksen. (Capila)

Muutossormus

Hopeasta tehty koruton sormus, jossa on pentagrammi kaiverrettuna. Pentagrammin jokaisessa kärjessä on pieni punainen jalokivi.

Sormuksen kantaja voi pienentää tai suurentaa itseään ja kantamiansa tavaroita. Vaikutus kestää kunnes kantaja ottaa sormuksen pois sormestaan tai 50 minuuttia on kulunut.

Scintlarin tähti

Nyrkin kokoinen pyöreä lasipallo. Scintlarin tähden kerrotaan olevan lahja Valkeudelta. Taru kertoo että se putosi valtavan ukkosenkaltaisen äänen säestämänä suoraan taivaista.

Komentosanalla ‘Fatol’ alkaa pallo loistaa valoa yhteen suuntaan enintään 10 jalan päähän ja säteen halkaisija on 2½ jalkaa. Vaikutuksen voi kumota sanomalla sanan uudestaan.

Komentosanalla ‘Ambra’ lasipallo alkaa loistaa kirkkaampaa ja suunnatumpaa valoa enintään 50’ päähän ja 1’ halkaisijaltaan. Jos säde osuu silmiin on uhrin onnistuttava pelastusheitossa loitsua vastaan tai hän sokeutuu 1d4 minuutiksi. Kuluttaa yhden latauksen.

Sanomalla ‘Hashaar’ pallo välähtää kirkkaasti, ja kaikkien 30 feetin säteellä on heitettävä pelastusheittoa loitsua vastaan. Epäonnistuminen sokeuttaa 1d4 minuutiksi. Jos uhri epäonnistuu 5 tai enemmällä, hän sokeutuu pysyväsi. Kuluttaa 5 latausta.

Loitsusormus

Sormus on mustasta onyksista kaiverrettu, ja siihen on upotettu kuusi eriväristä helmeä (punainen, sininen, vihreä, violetti, valkoinen, keltainen)

Jokaiseen kiveen voi säilyttää yhden velhon loitsun.

Kristallirintaneula

Kirkkaasta kristallipalasta ja hopeasta tehty rintaneula, jolla kaapu on helppo kiinnittää kiinni. Ei loista taikuutta

Absorboi magic missileiden vahinkoa.

Pimeyden suoja

Jalokivi näyttää arvottomalta mustasta kristallista hiotulta, mutta tarkempi tutkimus osoittaa että siinä on taikuutta ja se tuntuu pahalta. Väri on syvän musta ja jalokivi tuntuu jääkylmältä sitä koskettaessa.

Kun käyttäjä koskee jotain jalokivellä ja lausuu komentosanan (Syvällä kylmässä kuolemassa, Deep in Cold Death), jalokivi alkaa loistamaan himmeää harmaata valoa ja antaa suojan Energy Drainia vastaan kuten Negative Plane Protection.

Tuhon Vasara

Tämä pieni koristeeksi tarkoitetun näköinen sotavasara tuntuu mahdottomalta käytettäväksi taistelussa. Se on tehty kokonaan vaaleasta puusta ja sen pää on mustunut, kuin sitä olisi pidetty tulessa. Vasara ei loista minkäänlaista taikuutta, mutta sillä on vahva valkeuden aura. Vasaran kerrotaan olevan lahja valkeuden palvojille suurelta taivaalliselta enkeliltä nimeltään Solaris, joka taistelee kaikkia epäkuolleita olentoja vastaan niin maanpäällä kuin pimeyden valtakunnissa.

Koska vasara on valkeuden työkalu, kuka tahansa joka ei ole puhdas sydämeltään saa vahinkoa yrittäessään tarttua siihen. Kaikki puhdassydämiset voivat käyttää asetta riippumatta ammatistaan.

Vasara on puinen, mutta sitä on mahdoton tuhota muuten kuin tulella. Käytettäessä aseena se ei aiheuta enempää vahinkoa kuin tavallinen puu vasara, ellei kysymyksessä ole epäkuollut olento.

Kun vasaraa käytetään epäkuolleita vastaan se paljastaa todellisen luonteensa. koskettaessa epäkuollutta olentoa vasaralla, voi epäkuollut tuhoutua ja muuttua tuhkaksi.

Kaikki epäkuolleet joilla on mieli tuntevat vasaran suuren voiman ja näkevät sen loistavan kirkasta mustaa valoa. Myös jotkin loitsut paljastavat tämän valon (wraithform, vampiric touch).

Käyttäjä on myös immuuni kaikille epäkuolleiden aiheuttamille taikuusvaikutuksille, mutta ei fyysisille vaikutuksille, kuten myrkyille.

Projectra

Projectra (nimetty tekijänsä mukaan) on koristeellinen ja loistava teräksinen pitkämiekka. Se loistaa vaalean vihreää valoa kun velhoja on lähettyvillä. Aikoinaan papit miettivät kauan kuinka velhojen mahti saataisiin tuhottua, kunnes arkkipiispa Projectra sai merkin taivaista. Papit vangitsivat yhden voimakkaan velhon ja pakottivat hänet luomaan aseen, jota kaikki velhot pelkäisivät. Miekka, Projectra, ei ollut kovinkaan erikoinen tai voimakas ase kun velho viimeisteli sen - se oli vain +5 velhoja vastaan - mutta joukko pimeyden pappeja varasti aseen ja siunasi sen vieläkin mahtavammaksi.

Miekka antaa +1 bonuksen aina, mutta käytettäessä velhoja vastaan se antaa +5 bonuksen.
Lisäksi miekka kääntää jotkin loitsut, jotka on suunnattu käyttäjää vastaan.

Miekka vihaa verisesti velhoja joten lähellä olevat velhot varokoon, tai onnettomuuksia voi tapahtua.

Hämähäkkisaappaat

Nämä tavallisen näköiset nahkasaappaat on tehty hämähäkin ihosta. Saappaat on aikoinaan tehnyt velho Taithleach im teimhnea mestarivaras Shan Vikkelälle palkkiona hänen palveluksistaan. Saappaat himmeää loistavat taikuutta

Kun saappaat puetaan voi käyttäjä liikkua 60 jalan nopeudella pystysuorilla pinnoilla tai jopa ylösalaisin katossa. Erittäin liukkailla pinnoilla, kuten jäällä, nämä saappaat ovat hyödyttömät.

Myrkkyviitta

Nämä viitat ovat hyvin tavallisen näköisiä, joskin kauniisti kirjailtuja. kuunneltaessa läheltä niistä voi kuulla vaimeaa huminaa.

Viittoja voidaan käsitellä täysin turvallisesti ja niistä loistaa voimakas taikuus. Viitat ovat aikoinaan olleet tavallisia viittoja, ne teki voimakas pimeyden velho Fearghus Vihreä, joka ammoisina aikoina kutsui outoja myrkyllisiä olentoja toisilta maailmantasoilta ja puetutti heidät näihin viittoihin. Tämän jälkeen viitat ovat tulleet erittäin myrkyllisiksi. Näitä viittoja tiedetään annettu 'lahjoiksi' korkea-arvoisille henkilöille (yleensä vihollisille) ja varkaiden tiedetään 'käyttäneen' näitä viittoja vielä näinä päivinä pimeisiin tarkoituksiinsa.

Kun uhri pukee viitan päälleen, hän kuolee minuutin kuluttua pukemisesta muuttuen vihreäksi iholtaan.

Metsänvartijan sormus

Tämä sormus on yksinkertaisen näköinen oudosta hopeisesta puusta punottu sormus. Sormuksen teki kauan sitten Mestari Druidi Faodhagan, ja käytti sitä pelastaakseen rakastamansa metsän. Druidin kuoltua, tämä sormus oli suurin lahja, minkä druidi pystyi saamaan elämässään, ja kuka tahansa druidi on valmis maksamaan valtavia summia siitä.

Kyvyt: ?

Harma Tikku

Tämä taikasauva on noin kahden jalan mittainen ja erittäin terävä toisesta päästään. Se on punertavan ruskeaa puuta. Kun harmaa kaaoksen ja epäjärjestyksen jumala käveli vielä maanpäällä hän astui vahingossa oksaa joka oli täynnä okaita. Jumala ei huomannut tapahtumaa, mutta muutama terävä okapiikki tarttui hänen jalkaansa. Jumalan astellessa vauhdikkaasti, tikkuja putosi ympäri maailmaa ja yhä noita tikkuja on olemassa jossain päin Nagaita. Näin kertoo taru harmaista tikuista.

Sauvaa voi käyttää käyttää kuka tahansa. Osoittamalla sillä uhria ja sanomalla Felbeorhtazradoxarimeut vapautuu osa harmaan jumalan mahtia sauvan kautta. Sauvan vaikutuksia vastaan ei saa pelastusheittoa. Jos vaikutus on loitsumainen, sauva tekee sen kuten 6-tason velho. Käyttäjä tietää aina mitä tapahtuu samalla hetkellä kun sauvan voima alkaa toimia.

Sauva voi aiheuttaa seuraavia vaikutuksia:
01 kohde saa +5 bonuksen osumiseen ja vahinkoon seuraavaksi 5:ksi kierrokseksi, 02 Uhri kasvattaa 2d100 lehteä (lehdet voi poistaa ilman harmitta), 03 Käyttäjä kasvattaa 2d100 lehteä (lehdet voi poistaa ilman harmitta), 04 Kaikki vaatteet (karvapeite, höyhenet, jne., ellei vaatteita ole) katoavat savuna ilmaan, 05 Käyttäjän vaatteet murenevat tomuksi (Jos taikavaate/-haarniska, pelastusheitto vs. disintegration), 06 Käyttäjä voi käskeä uhria (kuten Command loitsu), 07 uhri hidastuu (kuten slow loitsu), 08 Uhri nopeutuu (kuten haste loitsu), 09 Uhri rakastuu mielettömästi ensimmäiseen näkemäänsä olentoon (yleensä käyttäjään), 10 Painovoima vaihtaa suuntaa uhrille (kuten reverse gravity loitsu) kahden kierroksen ajaksi, 11* Salamoita iskee sauvasta joka suuntaan aiheuttaen vahinkoa 6d6 pistettä kaikille 30' etäisyydellä käyttäjästä. Käyttäjä on immuuni salamalle, 12 Hiljaisuus laskeutuu käyttäjän ympärille peittäen kaikki äänet ja puheen 15' jalan etäisyydelle asti tunniksi (kuten silence loitsu), 13 Raskaista jääpuikoista koostuva häkki ympäröi käyttäjän, 14 Käyttäjä alkaa loistaa tunnin ajan (kuten faerie fire loitsu), 15 Uhri muuttuu näkymättömäksi, 16 Uhri ja käyttäjä vaihtavat paikkoja, 17 Uhri parantuu (kuten heal loitsu), 18 Käyttäjä muuttuu jättiläiskokoiseksi hämähäkiksi (kuten polymorh self loitsu) tunnin ajaksi, 19 Käyttäjä ikääntyy 1d12 vuotta, 20 uhri ikääntyy 1d12 vuotta, 21 käyttäjä voi lentää (kuten fly loitsu), 22 Ruokaa ja juomaa ilmestyy (kuten create food and water loitsu), 23 kaikki raudasta tehdyt esineet 60' etäisyydellä käyttäjästä alkavat loistaa kirkasta sinistä valoa 10d12 tunnin ajan, 24 Rust Monster ilmaantuu uhrin eteen, 25 Pahanhajuinen pilvi ympäröin käyttäjän (kuten stinking cloud loitsu), 26 Sauva alkaa messuta kymmenen minuutin ajan (kuten chant loitsu), 27 Uhrille kasvaa siivet, kädet tai lonkerot, 28 kaikki loitsut jotka tehdään seuraavan kierroksen aikana ovat 1d6 kertaa pidempiä kestoajaltaan, 29 Uhri pienenee puoleen normaalista koostaan, 30 Läpäisemätön pimeys peittää uhrin (kuten darkness loitsu), 31 Pieniä vihreitä olentoja saapuu toisilta maailmantasoilta käyttäjän avuksi (kuten monster summoning III loitsu), 32* Käyttäjä ja uhri nukahtavat tunniksi tai kunnes kumotaan sopivalla loitsulla, 33 Käyttäjä tietää uhrin olemuksen luonteen (kuten know alignment loitsu), 34 12 jalkaa syvä kuoppa ilmaantuu uhrin jalkojen alle, 35 uhri unohtaa kaiken mitä on tapahtunut viimeisen 24 tunnin aikana, 36 Kultakolikoita alkaa pudota taivaista (10d12 kappaletta, 1d12 kierroksen ajan) 30' säteellä uhrista (voi häiritä loitsimista), 37* Tahmea verkko lennähtää sauvasta peittäen uhrin (kuten web loitsu), 38 uhri kasvaa kaksinkertaiseksi, 39* Uhri sokeutuu (kuten blindness loitsu), 40 Ruohoa alkaa kasvaa 160 neliöjalan alueelle uhrin ympärille. Ruoho jatkaa kasvamista 12 kierrosta kasvaen 12 kertaa tavallista korkeammaksi, 41 Tuuli iskee uhria (kuten gust of wind loitsu), 42 Uhri pelästyy sauvaa (kuten fear loitsu), 43 Käyttäjä liikkuu nopeampaa (kuten haste loitsu), 44* uhri muuttuu kiveksi (kuten flesh to stone loitsu), 45* kaikki olennot 60' etäisyydellä käyttäjästä (mukaan lukien käyttäjä) menevät sekaisin (kuten confusion loitsu), 46 uhri saa 3-12 hit Pointsia, jotka kestävät 1d12 kierrosta, 47 käyttäjä saa 3-12 hit Pointsia, jotka kestävät 1d12 kierrosta, 48* Tulipallo ympäröi uhrin aiheuttaen 12d6 pistettä vahinkoa vain hänelle (kuten fireball loitsu), 49 Puu kasvaa käyttäjän alle nostaen hänet kattoon tai 50' korkeudelle, kumpi vain vähemmän, 50 Kaikki kulta 12 jalan etäisyydellä sauvasta muuttuu kupariksi, 51 Rust Monster ilmaantuu käyttäjän eteen, 52* Uhri muuttuu jättiläiskokoiseksi hämähäkiksi tunnin ajaksi (kuten polymorph other loitsu), 53 Seuraava isku käyttäjää vastaan epäonnistuu, 54 Seuraava isku uhria vastaan epäonnistuu, 55 Seuraava isku käyttäjää vastaan onnistuu automaattisesti, 56 seuraava isku uhria vastaan onnistuu automaattisesti, 57 Pieni runokirja ilmestyy käyttäjän eteen ja käyttäjälle tulee vastustamaton hinku lukea kolme runoa siitä (kestää 3 kierrosta), 57 Käyttäjä alkaa itkeä hillittömästi seuraavan kierroksen ajan voimatta tehdä mitään, 58 Uhri alkaa itkeä hillittömästi voimatta tehdä mitään, 59 Uhri alkaa nauraa voimatta tehdä mitään muuta seuraavan kierroksen ajan, 60 Sata ja yksi mädäntynyttä kalaa sataa alas uhrin päälle, 61 Uhri kieltäytyy tekemästä mitään hyökkäävää käyttäjää kohtaan seuraavan 1d12 kierroksen ajan, ellei käyttäjä tee jotain häntä kohtaan, 62 Käyttäjä saa 12d100 pistettä kokemusta jokaisesta osuneesta iskusta elävään uhriin seuraavan 2d12 kierroksen ajan. 63 Uhri katoaa ja ilmestyy johonkin aivan muualle (kuten teleport without error loitsu), 64 Kaikki olennot 30 jalan etäisyydellä - mukaan lukien käyttäjä - ovat pakotettuja sanomaan koko nimensä, ikänsä ja hahmoluokan seuraavalla kierroksella (tähän menee koko kierros), 65 Kaikki olennot (pois lukien käyttäjä) 60' jalan etäisyydellä sauvasta putoavat polvillensa ja rukoilevat armoa suurelta harmaalta jumalalta Felbeorhtazradoxarimeutilta seuraavan kierroksen ajan, 66 Käyttäjä saa +5 suojan haarniskaluokkaansa seuraavan 1d12 kierroksen ajaksi, 67 Uhri saa +5 suojan haarniskaluokkaansa seuraavan 1d12 kierroksen ajaksi, 68 uhri tulee immuuniksi sauvalle lopuksi elämäänsä, 69 Uhri rakastuu mielettömästi sauvaan ja tekee mitä tahansa saadakseen sen omakseen (alignment ei estä mitenkään toimenpiteitä), 70 Käyttäjä haluaa välittömästi antaa tämän sauvan uhrille, 71 Kaikkien paitsi käyttäjä haarniskaluokka huononee 5:llä 60' jalan etäisyydellä sauvasta seuraavaksi 1d12 kierrokseksi, 72 Kaikki aseet muuttuvat kukiksi seuraavaksi 1d12 kierrokseksi 120 jalan etäisyydellä käyttäjästä, 73 Uhri nuorenee 1d12 vuotta, 74 Käyttäjä nuorenee 1d12 vuotta, 75 Uhrin haarniskaluokka heikkenee 10:neen seuraavaksi 1d12 kierrokseksi, 76 Kaikki taikaesineet muuttuvat normaaleiksi ja taikuus poistuu 1d12 kierroksen ajaksi 100' etäisyydellä sauvasta (mukaan lukien sauva), 77 Kaikki eläimet 60 jalan etäisyydellä käyttäjästä alkavat seurata häntä seuraavan 12 kuukauden ajan (eläimet eivät ole vihamielisiä käyttäjää kohtaan missään vaiheessa), 78 Sauva kutsuu paikalle 1200 ludetta, Kaikilla 120 jalan etäisyydellä sauvasta on vakavia ongelmia, 79 uhri peittyy vihreään, hirveälle haisevaan limaan, 80 Satunnainen esine 120 jalan etäisyydellä sauvasta muuttuu kirotuksi, 81 Käyttäjä peittyy punaiseen aivastuspulveriin eikä voi tehdä muuta kuin yskiä ja pärskiä seuraavan 1d12 kierroksen ajan. Kaikki 6 jalan etäisyydellä sauvasta aivastelevat mukana (-3 kaikkiin toimenpiteisiin tämän ajan), 82* Kaikki ei-velhot 120 jalan etäisyydellä sauvasta kuvittelevat olevansa voimakkaita velhoja ja riisuvat haarniskansa ja aseensa alkaen mumista käsittämättömiä 'loitsujaan' seuraavan 1d12 kierroksen ajan. Kaikki alueella olevat velhot menettävät loitsukykynsä samaksi ajaksi, 83* Käyttäjä kuvittelee olevansa vihreä limainen, muodoton nuljaska ilman mieltä seuraavan 1d12 kierroksen ajan, 84* Uhri kuvittelee että hänet on myrkytetty ja hän kuolee seuraavan 1d12 kierroksen aikana, 85 uhri kuvittelee pystyvänsä lentämään kuin lintu, 86 Uhri muuttuu eläväksi (jos kuollut) tai kuvittelee olevansa (epä)kuollut (jos elävä), 87* Uhri menettää ruumiinosan. Heitä 1d12: 1 pää, 2-4 vasen käsi, 5-7 oikea käsi, 8-10 vasen jalka, 10-12 oikea jalka). Uhri ei kuole, vaikka osa katoaa, on kuin sitä ei koskaan olisi ollutkaan. Pään katoaminen voi vaikeuttaa puhumista, kuulemista ja näkemistä, mutta ei ajattelua. Jos uhri on ei-elävä, se katoaa kokonaan, 88 Aika palaa takaisin 5 minuuttia (kierrosta) ja kaikki tänä aikana tapahtuneet asiat kumoutuvat, mutta vain 100 jalan etäisyydellä sauvasta. Muistikuvat tapahtuneesta eivät katoa, 89 Valtava peili ilmestyy uhrin eteen ja hänen täytyy alkaa laittaa itseään seuraavan 1d12 kierroksen ajan tai kunnes peili särkyy, 90* Käyttäjä aikaa änkyttää ja sekoilee sanoissaan seuraavan 1d12 kierroksen ajan, 91 Kuka tahansa, joka tekee loitsun seuraavan 1d12 kierroksen aikana menettää äänensä lopullisesti (tai kunnes parannetaan jollain voimakkaalla loitsulla), 92 Hirveä näppy ilmaantuu käyttäjän nenänpäähän, Se on VALTAVA, 93 Käsittämätön akne iskee uhria ja pää muuttuu lähes tunnustamattomaksi möykyksi, 94 Uhri ja käyttäjä menettävät hajukykynsä, 95 Huutaminen on ainoa tapa loitsia seuraavan 1d12 tunnin aikana 100 jalan etäisyydellä sauvasta, 96 Lämpötila 40 jalan etäisyydellä sauvasta nousee 10d12 astetta, 97 Käyttäjästä tulee supervahva, mutta erityisen kömpelö. Voima nousee 18/00:n (tai 19 jos ennestään 18/00), mutta ketteryys laskee yhtä monta pistettä kuin voima nousi. Myöskään käyttäjä ei saa voimasta bonuksia osumiseen (’to hit’). Tämä kestää 2d12 kierrosta, 98 Sama vaikutus kuin käyttäjä ottaisi yhden kortin Deck of Many Things taikaesineestä, 99 Heitä uudestaan, kahdesti, 00 Käyttäjä saa itse valita vaikutuksen.

DUARIN - Tulikieli

Punaisesta, keltaisesta ja oranssista metallista taottu kalpa, joka muistuttaa jähmettynyttä pitkää lieskaa. Loistaa punertavaa ja oranssia valoa. Kalpa on aina lämmin riippumatta ulkoisesta lämpötilasta.

Tunnetut kyvyt: ? t

< Sankareiden maailma