Stoel II: Pohjois-Stoel, Kristallipalatsi ja Pohjoisportti

Stoelin kuninkaan Kristallipalatsi kruunaa pohjoista Stoelia ja on koko Stoelin ehdoton katseenvangitsija. Se on ympäröity korkeilla muureilla, joiden päällä kulkee aina vartijoita.

Stoelin todellinen hallinta on varsinaisesti kuninkaan käsissä, mutta hän on antanut paljon valtaansa killoille, joiden päämiehet vastaavat kiltansa toimista kuninkaalle. Kaupungin sisäisestä politiikasta päättää kuningas, mutta hän kuuntelee myös kiltojen kannat. Jokainen uusi kilta joutuu hakemaan toimiluvan kuninkaalta saadakseen lainvoimaisen luvan esittää killan vaatimuksia politiikan osalta. Useat killat, kuten esimerkiksi varkaiden killat, eivät tätä luonnollisesti ole hakeneet, mutta se ei vähennä niiden vaikutusvaltaa kaupungissa.

Lakien säätäminen tapahtuu kuninkaan toimesta, mutta tässäkin asiassa killoilla on paljon valtaa. Kuninkaan sana on laki, ja hän voi mielensä mukaan säätää uusia lakeja ja ratkoa oikeustapahtumia, mutta suurimman osan oikeudenkäynneistä hoitaa lakimiesten kilta. Jokainen rikos, niin pieni kuin iso viedään oikeuteen, jossa asianomaiset esittävät asiansa ja tuomari tekee päätöksen voimassa olevien lakien mukaisesti. Oikeudenkäynti ei ole ilmaista, syyllinen osapuoli joutuu maksamaan oikeudenkuluja kummankin osapuolen puolesta. Mikäli asianomainen on varaton, hänet usein määrätään pakkotyöhön, tai hänen vapautensa voidaan kumota ja hänet myydään orjaksi.

Kiltojen väliset suhteet ja liitot tekevät Keon politiikasta melkoisen sekasotkun. Suurin osa päätöksistä on kompromisseja, joiden hyöty on usein kyseenalaista. Suuri osa vallitsevasta politiikasta määräytyy kuitenkin pimennossa varsinaiselta hallinnolta. Painostus, kiristys ja lahjukset ovat jokapäiväistä elämää, jopa palatsin sisällä. Se jolla on rahaa tekee päätökset.

Oman rakennuksen lähettäminen >

Stoelin iso kartta >
Stoelin rakennusten aakkosellinen hakemisto >
Stoelin rakennusten hakemisto toimialan mukaan >

Rakennuksia, nähtävyyksiä ja merkittäviä paikkoja

Sijainti kertoo missä kartalla rakennus on. Hakasuluissa oleva roomalainen numero kertoo kartan (I, II, III, IV, V, VI). Seuraava kirjain-numero pari kertoo ruudun jossa rakennus on kartalla (A-N ja 1-13). Rakennus saattaa ulottua useampaan ruutuun, jolloin kaikkien ruutujen koordinaatit ovat peräkkäin pilkulla erotettuina. Jos rakennus on näkyvissä myös muissa kartoissa seuraava hakasuluissa oleva tieto kertoo sen. Viimeisenä on kerrottuna rakennuksen väri kartalla. Hakasulkujen linkki vie sinut kartalle.

Aatelistonkerho

Sijainti: [II C3] Vaalean sininen
Lähettäjä: Jyri Sahlstén "Ferret" ( JYRSKA@hotmail.com )

Rakennus on siisti, sekä ulkoa, että sisältä. kalliita koristuksia, huonekaluja sekä erilaisia ja kokoisia tekstiilejä. Rakennus on kerhotalo jossa kokoontuu aatelisto tai melkein aatelisto kuten rikkaimmat käsityöläiset, mutta aina "paremman luokan" väki. Talossa pulistaan ja lörpötellään aateliston asioista. Kerhon toimintaa voi vertailla vaikka Aku Ankan mijonääriklubiin. Talossa on yksi vakituinen palvelijakaarti eli vakituisia palvelijoita. Palvelijat ovat yhdestä ja samasta perheestä ja perhe asuu kyseisessä rakennuksessa. Perhe täyttää kai aateliston tarpeet kuten: ruoan, tarjoilun, tiskaa, siivoaa jne. Palvelijoille maksetaan jäsenien kuukausi maksuilla. Talo on jäsenten omistuksessa. Mutta kerhossa on eräs hämärämies joka kyllä on suuraatelinen, mutta hän järjestää kerholla salassa laiton tatoimintaa, hän myy aatelisuuksia. Ja kaikki käy näin: hänelle ilmoitetaan halusta olla aatelinen ja kerrotaan omistavansa tarpeeksi valuuttaa, (jonka kuuluu olla melkoinen rahasumma) sitten hän ottaa tämän henkilön "perheeseensä". Tämän jälkeen laaditaan kirjanen jossa määritellään uuden perheenjäsenen toimivalta. Hänellä on kaikki aatelisen perusoikeudet paitsi ei tietenkään yhtä paljon kuin ns. isännällä (eihän hän halua tietenkään kilpailijoita). Uudella perheenjäsenellä ei ole myöskään oikeuksia perheen rahoihin, puhua isäntäperheen nimissä, mahdollisiin poliittisiin asemiin eikä tietenkään perintöön. Tämä saatetaan yleiseen tietoon ja merkitään sukukirjoihin. Uusi aatelinen saa myös suvun sinettisormuksen, jolla hänelle aukeaa kaikki aatelisten mahdollisuudet. Sitten laaditaan suullinen sopimus, jossa mainitaan jonkin edellisen sopimuksen osa-alueen rikkomisesta rangaistaan kuolemalla. Kaiken tämän jälkeen sovitaan, että isäntä ja uusi perheen jäsen ei enää tapaa missään merkeissä. raivostuttavaa puuhaa eikö? mutta sillä tienaa ihan kiitettävästi. Kyseisellä aatelisella on jokin yhdysmies, mutta sen saa joku muu päättää. Kerho on laillinen joten tämä aatelisuuden kauppaaminen pidetään salassa myös kerholta. Tämä liiketoiminta on tarkkaan vartioitua joten porsaanreiät ovat minimaallisia.

Bladen koruliike

Sijainti: [II B9] vihreä
Lähettäjä: Blade (kes68@mail.suomi.net)

Tyylikkäästi koristeltu talo jonka ikkunoissa ovat kalterit (ei niinkään pitämään varkaita ulkona, vaan pitämään heidät sisällä). Talon julkisivua kiertää kaiverrettu köynnös ja ovessa on metallilaatta johon on kaiverrettu ja etsattu tiikerinpää jolla on silminään tiikerinsilmä jalokivien jäljennöksiä. Oven yläpuolella on kyltti johon on kuvattu miekanterä jota ympäröi sormus.

Da´g Aggharin Salajärjestö

Sijainti: [II I14] [IV I2]
Lähettäjä: Dalamar (Ritoniemi@koti.tpo.fi)

Salajärjestön talo on huomaamaton pieni venevaja Stoelin satamassa. Salajärjestön ainoa tavoite on turvata kaikkien ei-ihmisten asuminen Stoelissa ja hoidella heidän sortajansa. Eksotiikkakillasta he yrittävät päästä eroon hinnalla millä hyvänsä. Ne harvat, jotka salajärjestöstä ovat kuulleet, tietävät, että se on yllättävän voimakas. Jotkut väittävät, että heidän suunnitelmansa päästä eroon eksotiikkakillasta LOPULLISESTI on valmis ja toteutuu lähiaikoina.

Darrakkittien kartano

Sijainti:  [I N2] [II C2]
Lähettäjä: Hugh Darrakkit

200 huoneinen kartano. Darrakkittien omistuksessa. 5-kerrosta ja kellari. Kellarissa on teatteri ja viinikellari. Kelarisa kokoontuu Darrakkien salaseura.

Demonikoto

Sijainti: [II F10]
Lähettäjä: Silmäpuoli

Puutalon alakerrassa sijaitsee erään maagin pitämä kauppa, joka tarjoaa omalaatuisia palveluksia, suureen hintaan. Puodin pitäjä, maagi nimeltä Arad manaa asiakkaiden palveluksiin demoneita umpiulottuvuudesta. Arad ostaa, vaihtaa ja myy kaikenlaisia taikajuomia ja yrttejä, mutta pääelinkeinonaan hän myy demoneja. Arad on kehittänyt taikaesineen jonka haltija pystyy komentamaan suht´ voimakastakin demonia. Kaupan hyllyillä lojuu paljon kirjoja ja lepakon paskaa sekä muita kauppatavaroita. Talon kellarissa aradilla on paljon henkilökohtaisia taikakirjoja. Taika valaisee kaupan mukavasti. Arad asuu takahuoneessa.

Gladiaattori Vladenkon talo

Sijainti: [II K9] Sininen

Gladiaattori Vladenkko on koko Stoelin Areena historian kuuluisin gladiaattori. Hän oli lähes voittamaton ja sai puolelleen monet ihmiset. Hänen hämärän kuoleman jälkeen muutama Vladenkon uskollinen seuraaja perusti ryhmän nimeltään Vladenkon Opetuslapset. Ryhmä osti yhdessä Vladenkon asunnon,jonka hän sai rikkaalta aateliselta voitettuaan vapautensa. Ryhmään kuuluu miehet nimeltään Tokal, Gerel, Atles ja Ucale. He ovat pyhittäneet elämänsä pitääkseen Vladenkon nimen kunniassa, ja etsiäkseen syyllisen Vladenkon murhaan. Vladenko kuoli Areenalla vastustajan tikariin aseettomassa taistelussa. Vladenkon seuraajat jahtasivat suuren gladiaattorin tappajaa, ja saivat hänet viimein kiinni. Ennen kuolemaansa tappaja tunnusti että hänelle maksettiin Vladenkon surmaamisesta, mutta työnantajaa hän ei ehtinyt paljastaa ennen kuolemaansa.

Irmellinin Mattopesula

Lähettäjä: Kimmo (kimmo.viina@juo.nu)
Sijainti: [II L13] [IV L1] sininen

Harmaantuneessa puutalossa sijaitsee mattopesula. Rakennuksen alakerroksessa on pesusali sekä varastotilat, josta salainen sisäänkäynti kellarikerrokseen. Yläkerrassa asuinhuoneisto, keittiö ja kaksi pientä vierasmajoitus huonetta. Kellarissa on kokoustilat ja kaksi vierashuonetta. Irmellin pitää pesulansa kellarissa noitien salaseuraa, joka kokoontuu säännöllisesti sinne neuvonpitoon, sekä pientä myymälää. Irmellin myy erilaisia loitsukomponentteja, loitsukääröjä, sieniä ja kasvivalmisteita.

Jalokivikauppiaiden kilta

Sijainti: [II D2-3] Keltainen

Jalokivikauppiaat ovat Stoelin nouseva rahamahti. Kaikki jalokivi ja arvokorukauppa on heidän hallussaan, mutta siitä huolimatta heidän valtansa kaupungissa on huomattavan pieni. Huhutaankin että Lakimiesten kilta tekee kaikkensa estääkseen Jalokivikauppiaita saamasta lisää valtaa kaupungissa. 

Karvainen Kulaus

Sijainti: [II F6]
Lähettäjä: Heidi

Karvainen kulaus on suosittu paikka velhojen keskuudessa, koska siellä tunnetusti aitoa taikajuomaa ja kaikkein parasta koko maailmassa. Sieltä voit ostaa valmiita sekoituksia tai aineksia ja sekoittaa itse. Jotkut reseptit ovat salaisia ja edes kaikki työntekijät eivät niitä tiedä.

Kitiaran kartano

Sijainti: [I N1 II B1]
Lähettäjä: Kitiara

Suuri kartano jossa kitiara uth matar oleskelee aina kun on lähistöllä.

Kauppias Belanian Talo

Sijainti: [II L7] Oranssi

Kauppias Belanian on jalokivikauppias, jolla on kolme liikettä Stoelissa. Hänen talonsa on neljäkerroksinen kartanotyyliin tehty kaupunkiasunto, jonka kerrotaan olevan Atil Suorakulman, kuuluisan arkkitehdin, luomus. Talon ensimmäinen kerros on lähes yhtä korkea kuin kaksi tavallista kerrosta, joten talon kokonaiskorkeus vastaa lähes viittä kerrosta. Talo on melko vaikuttava, sillä harvoissa Stoelilaisissa taloissa on edes kolmea kerrosta. Talo on koristeltu puisilla ja marmorisilta patsailla, jotka kuvaavat suuria metsien petoja. Lukuisat rikkaat ja vaikutusvaltaiset aateliset käyvät hänen luonaan, kerrotaan jopa vanhan kuninkaan joskus vierailleen hänen talossaan.

Kristallipalatsi

Sijainti: [II G3-7, H3-7, I3-7, J3-7] Monivärinen

Armontien ja samalla koko Stoelin vaikuttavin rakennus on ehdottomasti Kristallipalatsi. Sen korkeat ja kimaltelevat tornit ja huiput ovat vaikuttavin näky jonka uusi matkalainen kohtaa. Sanotaan että kymmenet velhot ja papit valmistivat kristallipalatsin tornit ja sadat huippuluokan arkkitehdit, kuvanveistäjät, ja rakennusmiehet viettivät seitsemän vuotta muotoillen sen jokaisen nurkan ja kulman kuvastamaan Stoelin mahtavuutta. Yksi vuosi jokaista valkeuden jumalaa kohti, papit kertovat. Kristallipalatsi on ympäröity korkealla muurilla joka kätkee sisäänsä kuninkaallisen puutarhan ja eläintarhat.

Sankarimme tutustuivat ensimmäisen kerran kristallipalatsiin Seikkailussa 2 (Vallanvaihdos) kun kuninkaan serkku Bryg suunnitteli vallankaappausta aikomalla murhata kruuninprinssi Garethin. Sankareiden ripeästä toiminnasta kuninkaan ja prinssin pelastamiseksi voit lukea lisää heidän päiväkirjoista. 

Lakimiesten kilta

Sijainti: [II C8, D8] Sininen ja Violetti

Kun kuningas sääti ensimmäiset lait, tulivat ensimmäiset lakimiehet. Alunperin he olivat kuninkaan lain tulkitsijoita, korkea-arvoisia tutkijoita ja aatelisia. Sittemmin he perustivat lakimiesten killan helpottamaan kuninkaan toimintaa. Enää kuninkaan ei tarvitse jakaa oikeutta, vaikka hänellä on siihen täysi oikeus, vaan tuomareina toimivat lakimiehet.

Lakimieheksi ei pääse kuka tahansa. Ensinnäkin hänen on oltava syntyperäinen aatelinen. Toisekseen hänen on oltava nuhteeton ja kuninkaan hyväksymä. Tietenkin myös jonkun seitsemästä tuomarista hyväksymä. Vaikka säännökset määräävätkin nuhteettomuuden, monet kansalaiset pitävät lakimiehiä koko Stoelin korruptoituneimpina ammatinharjoittajina. 

Vain harvat lakimiehet saavat silti hoitaa varsinaista tuomarin työtä. Stoelissa on vain seitsemän virallista tuomaria, jotka Kuningas on nimittänyt ja Kirkko on siunannut. Johtuen Stoelin välillä korkeasta rikollisuusasteesta, on kaupungissa lukuisia epävirallisia tuomareita, jotka hoitavat vähäisimmät riidat ja rikokset. Juuri nämä Kultatuomarit, kuten heitä yleisesti kutsutaan, ovat alttiita rahan vaikutukselle.

Lakimiesten kilta on Stoelin parhaiten menestyvä kilta, sillä kuninkaan määräyksestä jokaisen syytetyn on maksettava lakimiesten killalle, halusi hän asianajajaa tai ei. Kaikki Stoelissa eivät edes tiedä oikeudesta asianajajaan, vaan luulevat vain maksavansa oikeuskulua tuomarille. Ellei syytetyllä ole varallisuutta tai rahaa maksaa asianajajalleen, hänet voidaan tuomita vankilaan tai pakkotyöhön vaikka hän olisi syytön varsinaiseen rikokseen.

Lautta linnoitus

Sijainti: [II N13] [IV N1]
Lähettäjä: Vartioston kapteeni

Koostuu 1000 toisiaan lähelle ankkuroiduista lautoista. Siellä asuu raakapurjeiden neulojien kilta ja lautta sotilaiden kilta. Lautat on liitetty toisiinsa silloilla ja laudoilla. Alueella vartio 1000 sotilasta ja 100 pientä venettä jossa on jokaisessa 10 soturia. Lautoilla on hyvä majatalo vetinen veitsi jossa saa huoneen 5 kupari rahalla ja sepän paja jossa takoo kääpiö Thor's Rautakäsi. Lauttojen keskellä on iso kala tori.

Lordi Kreedin Kartano

Sijainti: [I M2] [II A2] Punainen

Lordi Kreed on korkea-arvoinen aatelinen, mutta poiketen monista muista hänellä ei ole kartanoa Pellesissä. Kreed asuu valtavassa muurien ympäröimässä kartanossa, jota kiertää lukuisat vartijat ja sotilaat yötä päivää. Lordi Kreedin tiedetään olevan erittäin vainoharhainen ja hän pelkääkin koko ajan joko varkaita tai salamurhaajia. Muutama vuosi takaperin hänen vaimonsa murhattiin. Silloin Kreed asui Pellesin kartanossa, mutta luopui siitä heti vaimonsa kuoleman jälkeen.

Varsinkin Muppets sankari Draviga ja Slashing sankari Zayin saivat tuntea Lordi Kreedin purevuuden Seikkailussa 1 (Rakastavaiset).

Lordi Malazarin Kartano

Sijainti: [II H2] Oranssi

Lordi Malazar on vanha erakkomainen aatelinen, jota harvoin näkee kaupungilla tai juhlissa. Hänen kartanonsa on melko vaatimaton ulkonäöltään. Lordi Malazar on kuitenkin korkeassa asemassa, sillä hän on Alhraedin suurlähettiläs.

Lubias Kaukasialainen

Sijainti: [I L7, M7] [II A7] Violetti

Stoelin parhaita Lakimiehiä. Hänen taksansa ovat myös tähtitieteellistä luokkaa. Lubias asuu suuressa kolmikerroksisessa kartanossa, josta on hieno näköala risteyksen alueelle. Kartano kuului aikaisemmin Kron temppelin papille, mutta rahavaikeuksien vuoksi pappi joutui luopumaan siitä. Lubias Kaukasialainen on Stoelin uusia aatelisia, sillä hän osti aatelisarvon vasta vajaa vuosi takaperin. Slashing sankari Jalvyn tutustui Lubiakseen Seikkailussa 18 (Outoja Kohtaloita).

Löytäjien Veljeskunta

Sijainti: [II D11] Ruskea

Löytäjien kiltaa kutsutaan myös Alkemistien Killaksi ja se hallitsee juomien ja aineiden mystiikan tutkimisen ja tuottamisen. Löytäjien Veljeskuntaan kuuluu paljon Zharkinin pappia, jotka muutenkin ovat keskittyneet tutkimiseen ja alkemiaan. Veljeskunnan talo on kolme kertaa jouduttu rakentamaan uudestaan epäonnistuneiden kokeiden aiheuttamien räjähdysten ja palamisten jälkeen. Nykyisin kaikenlaisten testien ja tutkimusten tekeminen onkin kiellettyä kiltarakennuksessa ja se toimii monien alkemistien arvokkaan (mutta helposti tuhoutuvan) tavaran ja kirjojen säilytyspaikkana. Tämä onkin hyvä sillä alkemistin tunnistaa parhaiten hänen palaneesta talostaan. Paikka on hyvin vartioitu. Siellä on sekä vartioita niin tästä kuin toisistakin maailmoista, kuten Zharkinin papit kertovat. 

Maan Äiti

Sijainti: [II C14] Tummankeltainen

Tämä vaatimattoman näköinen pieni talo hukkuu helposti Stoelin talojen joukkoon. Silti lukuisat ihmiset vierailevat siellä, sillä paikassa on Lehdon Druidien Stoelin talo, jota kutsutaan Maan Äidiksi. Druidit myyvät talossa kallista ja harvinaista Petagon- eli lehtoviiniä. Lehdon druideista ja petagonviinistä voit lukea enemmän lehdon kohdalta.

Myös sankarimme kävivät tässä kaupassa etsiessään Lehdon Druidien kuukiveä Seikkailussa 2 (Vallanvaihdos).

Mezaadan kellari

Sijainti: [II G11]
Lähettäjä: Mikael (sir Hughes) (miko83@iobox.fi)

Entisen itämaisen rosvon mezaadan ja aatelis mies sir Hughesin yhdessä perustama hämyinen majatalo.Mezaadan kellariin tullaan pelaamaan uhka pelejä ja juomaan tai polttamaan erillaisia opiaatteja.

Nabarien Villivelhon akatemia

Sijainti: [II L6, M6] Harmaa

Velho Nabarien Koinsyömä on vanha velho, joka on vanhoilla päivillä perustanut velhoakatemian. Hän ei hyväksy oppilaikseen kuitenkaan muita kun jo kokeneita velhoja. Hänen kerrotaan yrittävän keksiä kuolemattomuuden salaisuus, ja siihen hän tarvitsee paljon apua.

Palkkasotureiden kilta

Sijainti: [II C8]
Lähettäjä: Istar

Tämä ympyrän muotoinen rakennus jonka sisäpihalla on suihkulähde. Suihkulähde on lohikäärmeen muotoinen ja sen suusta tulee vettä. Itse talo on rakennettu niin että siellä on saleja eri soturi luokille. Palkkasotureitten kiltan tunnus on miekka punaisen kilven päällä.

Pelaajien Kilta

Sijainti: [I M12, N12] [II A12, B12] Sininen

Uhkapeliluolien ja vedonlyönnin Kilta, joka hallitsee kaikkea uhkapeleihin liittyvää toimintaa Stoelissa. Rakennuksessa voi osallistua areenan vedonlyöntiin.

Pohjoinen Parakki

Sijainti: [II F2-3] Sininen

Pohjoisen Stoelin vartioparakki. Koska liikenne pohjoiseen on varsin vähäistä, parakista suurin osa on Stoelin sotaväen asuintilana.

Punainen Tori

Sijainti: [II C12, D12-13, E12-13] [IV C1, D1, E1] Tumman- ja vaalenpunainen

Kauppapaikka, jossa paljon Daltonilaisia kauppiaita. Runsaasti erilaisia kojuja, joista lukuisat väliaikaisia. Torilta voi läytää aivan mitä tahansa ja hinnatkin vaihtelevat suuresti. Toria kutsutaan myös Daeltonin Kommuuniksi. Lisää Daeltonilaisista voi lukea Aramoton tiedoista

Pyhien Kylpylä

Sijainti: [II C9-10] Vaalensininen

Pyhien kylpylä on yksi Stoelin monista kylpylöistä, joihin vain aatelisilla on asiaa. Kylpylä on ilmainen, mutta virvokkeet ja hierojat ovat maksullisia.Kylpylän omistaa Pappi Galathaen.

Pyhän Piispa Daemoloksen talo

Sijainti: [II D6] Punainen

Piispa Daemolus Uthar on alun alkujaan Alhraedilainen akolyytti, joka saavuttuaan Stoeliin pääsi nopeasti jo edesmennen Piispa Agnostus Rehellisen suosioon. Daemolus onnistui hillitsemään Stoelin kasvavaa rikollisuutta ennen vedenpaisumusta ensin katkaisemalla Loukon lauttayhteydet, sitten koventamalla rangaistuksia ja viimein tuomalla Stoeliin Näkyjen Peilin. Daemoloksen ansiosta Stoelin rikosluvut ovat laskeneet rajusti, mikä on entisestään lisännyt hänen valtaansa. Daemoluksesta povataan seuraavaa Valkean Veljeskunnan Pääpiispaa Stoeliin.

Ravintola "Kaaos"

Sijainti [II K3]
Lähettäjä: Adon (adon@artic.net)

Tämä kapakka avataan vasta 9:n aikaan illalla. Kapakassa on kauhea melu ja tappeluita syntyy koko ajan ja siitä tämä kapakka on saanut nimensäkin. Kalja on erityisen halpaa ja siksi paikka on niin suosittu.

Ritari Ferret Varjosuden Kartano

Sijainti: [II J13-14] Punainen

Kolmannen piirin ritari Ferret Varjosusi asuu punaisesta kivestä rakennetussa kartanossa aivan Stoelin itäisellä laidalla. Hänellä on erittäin runsaasti koiria, ehkä jopa susia lemmikkeinä, mistä juontaa juurensa hänen lisänimensä. Ferret on kunnostautunut lukuisissa sodissa ja on alkujaan saanut oppinsa Valkean Veljeskunnan Paladin Luostarissa. 

Seikkailijan Keidas

Sijainti [II G13] [IV G1]
Lähettäjä: anonymous

Seikkailijoiden killan kupeessa sijaitsee usean ko. kiltalaisen vakiopaikka, melko tasokas ja vähän tasoaan kalliimpi majatalo Seikkailijan Keidas. Keitaassa pyörii paljon äkkirikastuneita seikkailijajuntteja, jotka mielellään maksavat jo siitä että heitä tituleerataan herroiksi.

Keitaan omistaja on Milo niminen miekkonen, joka on entinen Vapaakillan varas ja nykyinen rehellinen majatalon pitäjä. Milolla on edelleen hyvät yhteydet Vapaakiltaan, mutta niistä ei puhuta. Itse asiassa kovin moni Vapaakiltalainenkaan ei tiedä Keitaan omistajan kuuluvan koplaan. Harvoissa hätätapauksissa Keidas on toiminut myös turvatalona.

Keitaan entisiin työntekijöihin kuuluvat pahamaineiset varkaat ja pyromaanit Shan ja Jack, ja heidän lähdettyään Milon liiketoiminta on paranemaan päin.

Seikkailijoiden Kilta

Sijainti: [II G13] [IV G1] Punainen

Outo paikka oudoille ihmisille. Seikkailijoiden kilta ei varsinaisesti ole kilta, vaan kerää vapaaehtoista maksua niiltä, jotka ovat kiinnostuneet seikkailuista. Varsinaisesti seikkailijoiden kilta tekee seikkailu tarinoita, lauluja, näytelmiä ja sankaritarinoita. Killan puhemies Tolubian Harmaahukka haluaa kuitenkin että tarinoissa on aina totuuden siemen, joten Kilta maksaa urheille tutkimusmatkailijoille siitä että he menevät paikkoihin, joissa ei yleensä käydä ja tulevat takaisin kertomaan tarinansa.

Sepän Paja

Sijainti: [II G14] [IV G2] Sininen

Sepän paja on Seppä Aranis Kultasydämen omistama pieni paja. Seppä Aranis on mykkä, mutta hänen oppipoikansa auttaa asiakkaita.

Sevos-suvun kartano

Sijainti: [II F4]
Lähettäjä: Draziel (fantamonger@jippii.fi)

Sevos-suvun omistama kartano, jonka isäntänä tällä hetkellä Agren Sevos, suvun päämies. Suku on varakas kauppiassuku ja asunut Stoelissa tai sen lähiympäristössä useiden sukupolvien ajan. Itse rakennus on huoliteltu varsin hillitty vaalea kokonaisuus.

Suuri Perhosmuseo

Sijainti: [II E4]
Lähettäjä: Konzta (konzta@linuxstart.com) (23.6.2000)

Stoelin Suureen Perhosmuseoon on aikojen kuluessa koottu melkein kaikki lähiympäristön perhoslajit. Niin suuret nokkosperhoset, kuin harvinaiset hopeatäpläyökötkin ovat edustettuina tämän historiallisesti erittäin arvokkaan rakennuksen kokoelmissa.

Museo on vaalea, kolmikerroksinen puurakennus, ja se sijaitsee avoimella, aurinkoisella paikalla. Museoon uusittiin katto n. 10 vuotta sitten, ja silloin paikalla olivat tietenkin parhaat tunnetut puusepät. Nyttemmin saattaisi kyllä joku turhantarkka löytää hieman huomautettavaa museon seinälaudoituksesta..

Museo on suosittu tutustumiskohde, ja sitä (sekä sen kokoelmia) tullaan katsomaan kauempaakin.

Museota hoitaa kymmenkunta vapaaehtoista työntekijää ja suurin osa uusista perhosista saadaan lahjoituksina, mutta kenelläkään ei ole tarkkaa tietoa sen perustajasta eikä hänen vaiheistaan. On silti jo jonkin aikaa ollut liikkeellä huhuja, joiden mukaan lehdossa olisi liikuskellut museon perustajaksi itseään väittävä iäkäs mies..

Temppeli, Baranhirin

Sijainti: [I N3-4] [II B3-4] Ruskea ja Vihreä

Baranhir on maan ja meren jumala, maanviljelijöiden ja kalastajien suojelija. Baranhirin temppeli on vaatimattoman näköinen rakennus ja väriltään ruskeanharmaa. Temppelin seinää kierää lukuisat köynnökset ja kasvit, jotka peittävät lähes kaiken vapaan pinnan. Sisällä temppelissä on suuri allas, jossa Baranhirin Pappien hoitamat Pyhät Kalat uivat.

Baranhirin hetki on toinen hetki. Papit juhlistavat hetkeä saapumalla sankoin joukoin sataman alueelle. Sanotaan että toisella hetkellä ostetut kalat ja leipä kestävät pisimpään tuoreina, ei siis ihme että satama on täynnä ihmisiä.

Temppeli, Ceolinen

Sijainti: [I L5-6, M5-6, N5] [II A5-6, B5] Vihreä, Oranssi, Ruskea ja Sininen

Ceoline on yön Jumalatar, kauneuden, Tiedon ja Ymmärryksen jumalatar. Ceolinen papit ja lukuisat papittaret ovat kukin omistautuneet omalle osalleen Ceolinen palveluksessa. Osa on kirjoihin uppoutuneita tutkijoita ja munkkeja, osalle ilo, riemu ja kauneus ovat tärkeimpiä ja heitä kaupungin kaduilla näkyykin eniten. Toisille yö ja tähdet ovat pyhiä ja osalle tieto ja taikuus, sekä ajan laskeminen on pyhintä Ceolinen palvonnassa. Ceolinen pappiskunta hajaantunein, mutta huolimatta erilaisista palvontatavoista papit tuntevat suurta yhteenkuuluvuutta. Pappiskuntaa sanotaankin joskus vapaamielisimmäksi, eikä Valkea Veljeskunta aina ymmärrä tai hyväksy pappien toimintatapoja, mutta Ceoline on Valkeuden Jumalatar, eikä hänen pappinsa ole sen vähäisemmässä arvossa kuin muutkaan Valkeuden Jumalat.

Ceolinen hetki on Yhdeksäs hetki, Ajan hetki. Silloin Armontieltä voi kuuulla heleää laulua joka peittää alleen kaupungin melun ja hälinän. Ceolinen papit ja papittaret sulkevat tuolloin hetkeksi kirjansa ja lopettavat opiskelun. Nyt on aika ylistää ja iloita, aika kiittää jumalatarta. Ceolinen papit ja papittaret ottavat tämän ehkä liiankin vakavasti, sillä joka ilta yhdeksännellä hetkellä he kulkevat parhaimpiin pukeutuneina armontien katuja ylistäen jumalatarta. Näky on vaikuttava ja mahtava.

Ceolinen temppelissä on valtava kirjasto, johon on kerätty paljon tietoa. Muutama kuukausi takaperin temppelissä syttyi tulipalo, jonka seurauksena osa mittaamattoman arvokkaista teoksista tuhoutui. Teon tahallisuudesta tai syyllisistä ei ole tietoa, mutta sitä pidetään pahuuden hyökkäyksenä Valkeutta vastaan.

Temppeli, Zharkinin  

Sijainti: [I M3-4] [II A3-4] Ruskea

Zharkin on Alkemistien, lääkärien, filosofien ja tutkijoiden Suojelija. Zharkinin temppeli muistuttaa eniten valtavaa akatemiaa, jossa lukuisat pienet huoneet ja käytävät kulkevat ristiin rastiin. Vain heti temppelin pääoven takana on suuri kirkkoalue, jossa Zharkinia voi käydä kuka tahansa palvomassa, muut alueet on pyhitetty vain Zharkinin papeille ja papittarille.

Kahdeksas Hetki on Zharkinin Hetki  Parhaat keksinnöt, oudoimmat ilmiöt ja tuhoisimmat kokeilut tapahtuvat juuri kahdeksannella hetkellä. Kahdeksannella hetkellä kannattaa varoa armontien velhoakatemioita ja risteyksen alkemistien taloja, ellet välttämättä halua kokea miltä tuntuu lentää ulkooven kanssa muurin yli (kuten eräälle onnettomalle kauppiaalle tapahtui). Vierailua lääkärissä luona kannattaa myös miettiä kahdesti, sillä vierailun anti saattaa olla joko loistava tai sitten katastrofaalinen. Mutta toisaalta, mitä elämä on ilman pieniä riskejä? 

Tiedon Temppeli

Sijainti: [II D7] Ruskea

Tämä pieni talo on tietäjä Dragos Mietiskelijän asunto. Hänen kerrotaan olevan erityisen viisas mies, yksi Stoelin viisaimmista filosofeista. Dragos auttaakin tarvittaessa ihmisiä heidän ongelmissaan.

Täydellinen Asunto

Sijainti: [II E6-7, F6-7] Punainen

Arkkitehti Will Rakennusmestari asuu tässä hienossa talossa. Hän on yksi Stoelin kuuluisista arkkitehdeistä ja on suunnitellut lukuisia Stoelin taloja ja rakennuksia.

Valontekijöiden Kilta

Sijainti: [II F8, G8] Ruskea

Stoelin kaupunki ei suinkaan ole pimeä kun aurinko laskee, siitä huolehtii Valontekijöiden kilta. He ovat pystyttäneet lukuisia taikapalloja ympäri Stoelia valaisemaan yötä. Vaikka kuningas ja Kirkko maksavat heille Stoelin valaisemisesta, ei heillä ole mahdollisuutta valaista aivan joka kulmaa kaupungissa. Joskus kauppiaat ostavat heiltä valoa oman kauppansa nurkalle. Valo kun on tunnetusti varkaan pahin vihollinen. Valontekijöiden kilta on samalla myös kaikkien kynttilänvalajien kilta.

Vapaaherra Galgaidheal

Sijainti: [II H12] Vihreä

Galaidheal on nuori mies, jolla on tuskin 20 vuotta ikää, mutta hänen taitonsa taikuuden alalla ovat verrattomat. Galgaidheal on aatelista sukujuurta, mutta hän menetti asemansa ja omaisuutensa vanhempien kuoleman seurauksena hänen ollessa vasta 5-vuotias. Nuoruutensa hän vietti Veljeskunnan luostarissa, kunnes pakeni sieltä ja liittynyt Vapaakiltaan. Galgaidhealin vanhempien surman takana huhuttiin olleen itse Jiro.

Seikkailussa 13 (Loukun Kohtalo) hän oli sankareiden mukana perustamassa Vapaakillan neuvostoa. Myöhemmin hän erosi tehtävästään ja osti itselleen vapaaherran tittelin. Galgaidheal on yhä hyvää pataa Vapaakiltalaisten kanssa, mutta sanoutuu irti suurimmasta osasta toimintaa.

Velho Fargon Talo

Sijainti: [I M1] [II A1] Sininen

Surullisen kuuluisa Velho Fargo asuu tässä talossa. Hän on melko omituinen tai ainakin huvittava velho, joka on tunnettu toilailuistaan ja kömpelyydestään. Fargon nimi on saanut aivan uuden merkityksen velhojen keskuudessa. Kun oppilas epäonnistuu jossain täysin hänen sanotaan olevan täysin Fargo. Velho Fargo ei paljon välitä tästä epäkiitettävästä huomiosta, ainakaan hän ei sitä näytä. Velho Fargon voi tavata kaupungilla kulkemassa kirkkaanvärisessä kaavussa, ja usein muutama valopallo tai värikäs liekki koristaa hänen kaavunhelmoja tai hatun huippua. Fargo usein kuluttaa paljon aikaa saadakseen itsensä näyttäväksi ja huomiota herättäväksi. Kun Fargo puhuu saa äänekäs ja kuuluva puhe uuden merkityksen ja sama pätee hänen loitsimiseensa. Ne jotka ovat nähneet Fagon tekevän loitsun kertovat ettei loitsiminen voisi enää millään olla suurieleisempää ja äänekkäämpää. Fargo ei tästä syystä ole Mystikkojen suosiossa, jotka haluavat että taikuus on mystistä ja salaista eikä markkinahumua.

Velho Zrekin putiikki

Sijainti: [II M7] Tummansininen
Lähettäjä: Gildor Isilra

Zrek pyörittää taikaesineisiin erikoistuvaa liikettä. Ensimmäisessä kerroksessa on kauppa jonka hyllyillä on useita taikaesineitä ( voimallisia ja heikkoja). Toisessa kerroksessa Zrek nukkuu ja syö. Kolmannessa kerroksessa on laboratorio jossa Zrek tutkii haltuunsa saamiaan taikaesineitä ja tutkii niiden käyttöä. Kukaan ei tiedä mitä siellä on mutta huhutaan siellä olevan hyvin voimallisia taikaesineitä. Toistaiseksi kukaan varas ei ole vaivautunut ottamaan siitä selkoa.

Zarg Koerin maagisten asioiden kauppa

Sijainti: [II N6]
Lähettäjä: km

Kappa on rakennettu harmaasta kivestä. Siinä on suuri lasiin maalattu mystisin symbolein varas tettu edessä. Pieni etuhuone sisältää portaat ylös oleviin asuinhuoneisiin ja siellä on ovi varsinaiseen kauppaan ja sen varastoon. Etuhuoneessa olevalla hyllyllä on yleisempiä amuletteja ja taikajuomia ja niiden vaikutusten kuvaukset. Jos joitain näistä etuhuoneessa olevista myyntikohteista pyytää, kauppias lähettää apulaisensa noutamaan sitä. Varkauksien estämiseksi, kauppias on hyvin aseistautunut ja hänellä on aina vähintään kaksi apulaista aseet käden ulottuvilla. Jos etuhuoneessa olevassa varastossa olevista kohteista ei löydy sopivaa tai ollaan hakemassa jotain harvinaista esinettä, niin kauppias lähettää ostajan varsinaiseen kauppaan, apulaisten vahtimana. Varsinainen kauppa on laajennettu loitsuin ja sinne voi eksyä, tämän estämiseksi hyllyjen päässä on nuoli kassan suutaan. myynnissä on muun muassa maagisia haarniskoja, magian häivyttämiseen käytettäviä loitsuja sisältäviä kääröjä, loitsukirjoja, maagisia aseita, parvi heikkoja kutsuttuja demoneja, maagisia amuletteja, taikajuomia ja rahaa joka pari päivää käytön jälkeen palaa omistajalleen.

< Stoelin vapaakaupunki