Stoel V: Etelä-Stoel, Eteläportti ja Labyrintti

Etelä-Stoelin rakennukset ovat puisia - kaukana Risteyksen kivisten ja marmoristen rakennusten loistosta - ja yleisesti kaksi- tai kolmikerroksisia. Useat rakennukset ovat huonossa kunnossa. Aivan eteläisin osa Stoelista, joen lähellä on kaikkein huonokuntoisin, ja sen kiemurtelevat kadut ja kujat saavat varomattoman matkailijan helposti eksymään. Kaupunkilaiset kutsuvatkin aluetta yleisesti Labyrintiksi. Labyrintin majatalot ja kapakat tarjoavat useille köyhemmille kauppiaille asuinpaikan, vaikka he harjoittaisivatkin kaupankäyntiä risteyksessä.

Labyrintin kapeat kujat kulkevat ristiin rastiin ohi varjoisten oviaukkojen ja syvennysten, joissa varomaton kulkija voi menettää muutakin kuin rahapussinsa. Kerjäläisiä, juoppoja, rottia, ja muuta pohjasakkaa väijyy roskien ja jätteiden seassa. Lähes joka kulmalla tavernat ja bordellit palvelevat vain yhtä tarkoitusta varten - ne auttavat loukussa asujia unohtamaan kurjuuden ympärillään ja tuhlaamaan viimeiset rahat laimennettuun viiniin ja halpoihin naisiin. Kaiken kurjuuden ja surkeuden keskellä kuitenkin kuohuu kylmä sota, jolla on tärkeä merkitys koko kaupungille. 

Sota, jota kutsutaan kiltojen sodaksi, on hiljainen kahden kilpailevan varkaiden killan välinen sota siitä kumpi hallitsee kaupungin järjestäytynyttä rikollisuutta. Muutama vuosi takaperin taistelu vallasta varkaiden killassa, kuten sitä silloin kutsuttiin, sai kannatusta ja tukea johtavilta keon kauppiailta ja risteyksen ylimystöltä. Normaalisti konflikti olisi hoidettu killan sisällä, mutta Risteyksen mukaantulo jakoi varkaat kahdeksi kilpailevaksi killaksi, vapaakillaksi ja Uskaneiksi. Siitä lähtien, nämä kaksi kiltaa ovat olleet sodassa keskenään, kilpaillen vallasta loukussa ja "liiketoimista" muualla Stoelissa.

Vapaakilta on viime aikoina kokenut suuria menetyksiä Suuren tulvan aikana ja kaupungin päättäjien tehokkaan valvonnan vuoksi. Myös Uskaanit ovat verottaneet Vapaakillan jäseniä. Silti Vapaakilta jatkaa toimintaansa ja sen periaatteena on yhä auttaa kaupungin köyhimpiä asukkaita selviämään Stoelin välillä varsin kovissa oloissa. 

Oman rakennuksen lähettäminen >

Stoelin iso kartta >
Stoelin rakennusten aakkosellinen hakemisto >
Stoelin rakennusten hakemisto toimialan mukaan >

Rakennuksia, nähtävyyksiä ja merkittäviä paikkoja

Sijainti kertoo missä kartalla rakennus on. Hakasuluissa oleva roomalainen numero kertoo kartan (I, II, III, IV, V, VI). Seuraava kirjain-numero pari kertoo ruudun jossa rakennus on kartalla (A-N ja 1-13). Rakennus saattaa ulottua useampaan ruutuun, jolloin kaikkien ruutujen koordinaatit ovat peräkkäin pilkulla erotettuina. Jos rakennus on näkyvissä myös muissa kartoissa seuraava hakasuluissa oleva tieto kertoo sen. Viimeisenä on kerrottuna rakennuksen väri kartalla. Hakasulkujen linkki vie sinut kartalle.

Alkemisti Asran talo ja paja

Sijainti: [V G6]
Lähettäjä: KM

Tilava useampiovinen puinen talo. Oven saranat hohtavat kuin tähdet. 2-kerrosta. Oven takana on tilava sali jos on hyllyjä täynnä alkemistisia uutteita. Yksityistiloihin en päässyt. Ohjeita pelin johtajalle: jos noppien laskettu tulos on alle 50 ei tapahdu mitään. Jos yli pelinjohtaja päättää onnettomuuden.

Darrakkin talo

Sijainti: [V M12] [VI B12]
Lähettäjä: KM

Kolmikerroksinen valkoisesta kivestä rakennettu talo. Julkisivulla kasvaa korkea viiniköynnös ja villiintynyt yrttitarha. Toivottaa matkalaiset tervetulleiksi jos eivät ole löytäneet majataloa tai tavernaa. Sisäpihalla on köynnösten alle jäänyt hautakivi. Sisäpihalla on myös salakäytävän portti. Salakäytävä vie loukkuun. Talon sisällä on 8-huonetta ja kellari. Makuuhuone on sisustettu pylvässängyillä ja kivituolilla. Ruokasalissa on puinen käytössä kiiltäväksi muuttunut pitkä tuoli ja puupöytä. Keittiössä on avotakka ja hella. Oleskeluhuoneessa on neljä tuolia makuusohva ja takka, Käytävässä on Darrakkien suvun muotokuvia ja patsaita Vessa on kolmannessa kerroksessa ja siinä on tunneli josta ulosteet valuvat sisäpihan reunassa olevaan tunkioon. Pesuhuoneessa on marmorinen kylpyamme ja veden lämmittämiseen pata joka lämpenee takasta tulevalla savulla ja kuumalla ilmalla. Sauna (pohjoisten barbaareiden keksintö) on kylpyhuoneesta erotettuna kristallisella ovella ja lämpenee puukäyttöisellä kiukaalla. Kellarissa on viinikellari ja Darrakkien suvun yksityiskirjasto.

Drakonnialaisten kilta

Sijainti: [V K2]
Lähettäjä: KM

Iso talo paikka jossa Drakonnialaiset jotka tulevat naamioituneina tai illuusion alla Stoelliin.

Eorl Kultaseppä

Sijainti: [III M14] [IV A14] [V M2] [VI A2] Violetti

Eorl kultaseppä koki taannoin traagisen surun, kun hänen tyttärensä, joka aikoi avioitua Filippo Grimwall III kanssa, katosi. Sankarimme tutkivat tapausta ja viimein selvisi että tytär, Elizabeth oli kuollut. Lisää tarinaa löydät seikkailusta 1 (Rakastavaiset). 

Eorl Kultaseppä näytti vanhentuneen vuosia kuultuaan tyttärensä tapauksesta, eikä hän koskaan palautunut entiselleen. Eorlin liike on yhä toiminnassa, mutta hän on peittänyt kaikki ikkunat ja pitää vain himmeää valaistusta sisällä. Harvat viitsivät enää tulla käymään hänen liikkeessään. Monet vannovat että hänen liikkeessään kummittelee.

Eteläinen Parakki

Sijainti: [V I12] Keltainen

Eteläisen Stoelin vartioparakki. Eteläinen vartioparakki on kaupungin parakeista suurin. Sen yhteydessä on myös eteläinen vankila. Suurin osa kaupunkiin tulevasta liikenteestä ohjautuu eteläisen portin kautta, mikä on syynä vartion parantamiseen. Huolimatta vartijoiden suuresta määrästä, eteläinen Stoel on turvaton, sillä vartijat keskittyvät lähes kokonaan vain valvomaan portin läpi kulkevaa liikennettä.

Eteläsataman Kalastajien kilta

Sijainti: [V N12] [VI B12] Keltainen

Eteläsataman Kalastajien Kilta on toinen suurista kalastajakilloista. Kalastuksen lisäksi kilta hoitaa salakuljetusta ja laitonta ihmiskauppaa. Killan puhemies on Sox Kalastaja.

Eteläsataman Telakat

Sijainti: [V M7-8, N7-B8] [VI A7-8, B7-B8, C7-8] Sininen

Viimeinen merkittävä piirre Satamassa on sen telakat. Viisi sataman telakkaa tarjoaa paikan ostaa, myydä, tai vuokrata veneitä ja laivoja. Monet tarjoavat myös miehistöä ja kaleeriorjia, tarpeen mukaisesti ja työttömiä merimiehiä löytää helposti lisää norkoilemassa telakoiden läheisyydestä.

Graf Vasen Korva

Sijainti: [V I9, J9] Ruskea

Graf vasen korva asuu tässä kaksikerroksisessa puutalossa. Hänen talonsa alakerran ikkunat on naulattu umpeen ja vain yksi ikkuna yläkerrasta on koskaan nähty auki. Kukaan ei ole tarpeeksi hullu yrittääkseen murtautua hänen taloonsa, ainakin niin naapurit kertovat.

Graf vasen korva on mies,  joka osaa käyttää tikareitaan tarpeen tullen säälimättömästi. Graf on yli kolmekymppinen todellinen pimeiden paikkojen ja arkaluontoisten tehtävien mestari. Huhut hänen vähemmän kunniallisista teoistaan saattavat olla totta, mutta silti hän on useammin kuin kerran pelastanut sekä Vapaakiltalaisia että muita loukkolaisia kaupungin vankiloista ja jopa mestaajan pölkyltä. Mies jolle ei kannata kääntää selkää ellei ole hyvissä väleissä, kerrotaan.

Graf oli Vapaakillan neuvoston jäseniä, ja sankarimme kohtasivat hänet ensimmäisen kerran seikkailussa 13 (Loukon kohtalo)

Hal Rauhallisen talo

Sijainti: [V J6] Vihreä

Kuten Graf, Hal jota myös rauhalliseksi kutsutaan kuului aikoinaan Vapaakillan neuvostoon yhdessä sankareidemme kanssa. Vapaakillan neuvosto perustettiin seikkailun 13 (Loukon kohtalo) aikana. Graf on elänyt lähes koko neljäkymmentävuotisen elämänsä Risteyksen puolella, mutta on toiminut siellä Vapaakillan turvatalojen pitäjänä. Hän ei kannata väkivaltaa, eikä suostu tarttumaan aseisiin muuten kuin pakon vaatiessa. Graf asuu pienessä talossa tyttärensä kanssa. 

Helioksen Outojen Esineiden Putiikki

Sijainti: [V F6] Punainen
Lähettäjä: Jaragil

Helios pyörittää ulkomuodoltaan synkkää kaksikerroksista putiikkiaan yhdessä viiden liukkaan apulaisensa kanssa. Putiikista voi löytää lähes minkä laisia esineitä vain mistä päin Nagaita vain. Helioksen voi myös palkata hankkimaan, jonkun tietyn esineen. Tosin tuntuvaa korvausta vastaan. Toki he ensin yrittävät ostaa tämän esineen, mutta jos tämä ei onnistu he eivät kaihda käyttää rumia keinoja. Helioksella on pieniä sivuliikkeitä ympäri Nagaita ja näitä hän käyttää hyväkseen jos esine on jossain toisessa valtiossa

Hopeinen Avaimenreikä

Sijainti: [III M13] [IV A13] [V M1] [VI A1] Sininen

Lukko ja avainkauppias Uiren Avari. Pitäjä on loistava lukkojen avaaja ja lukkojen ansojen tuntija. Tiskin alta löytyy myös loistavia tiirikoita, erikoisia lukkoja sekä ansoja, mutta tämä tieto on vain harvojen ja valittujen tiedossa.

Iction Kirjavat Pukineet

Sijainti: [V M5-6] [VI A5-6] Harmaa

Iloinen kauppa täynnä kirkkaita, juhlavia ja riemukkaita vaatteita karnevaaleille, naamiaisiin ja kaikenlaisiin juhliin. Iloinen musiikki kuuluu aina sisältä. Ictio itse on tanakka ja aina hymyilevä kirkkaisiin vaatteisiin pukeutunut keski-ikäinen mies. Iction Kirjavien Pukineiden kellarikerroksesta johtaa tie viemäreihin. Ictio itse on Vapaakiltalainen ja hänen talonsa toimii myös Turvatalona.

Myöhemmin Iction kirjavat pukineet paloi, eikä taloa ole kunnostettu sen jälkeen. Lisää talon tapahtumista voit lukea sankareidemme seikkailun 13 (Loukon kohtalo) päiväkirjoista.

Iso Tuoppi

Sijainti: [V L13] Keltainen

Iso Tuoppi on taverna niille, jotka tekevät hämäriä töitä. Tavernan alakerrassa tehdään paljon sopimuksia varsinkin salakuljetuksista. Salakuljettajien suosima paikka. Tavernan omistaja on Sigumas Puolikas, jonka väitetään olevan puoliörkki.

Jasura

Sijainti: [V F7] Ruskea

Surullisen oloinen mies Jasura, jonka huhutaan olevan palkkatappaja. Hänestä ei sitä kyllä heti uskoisi, sillä mies on lempeä ja rauhallisen oloinen. Hän asuu vaimonsa ja kolmen lapsen kanssa pienessä kivitalossa. Hänellä ei ole varsinaista ammattia, mikä onkin saanut naapurit pohtimaan onko huhuissa todellakin perää ja onko mies todella salamurhaaja.

Jezebel Highflyn temppeli

Sijainti: [V J13
Lähettäjä: Jezebell

Jezebel Highflyn (valkoinen iho ja punaiset pitkät hiukset, hopeat silmät ja mustat vaatteet) temppeli on korkea rakennus jossa on 7 pyöreätä tornia köynnöksineen. Ikkunat ovat myös pyöreitä ja temppelissä on paljon kellareita ja sali jossa pidetään salaperäisiä kokouksia, mm. Jezebelin 13 vuotiselopäivää. Suuri puutarha ympäröi tätä mystistä ja vaikeasti löydettävää temppeliä ja rakennusta ennen on suuri hopeanhohtoinen lohikäärmeen muotoinen portti joka ei aukene kuin niille valituille. Temppelissä on myös kirous...

Kaiken mahdollisen puoti

Sijainti: [V L13]
Lähettäjä: KM

Puutalo jonka aulassa voi ostaa kaikkea vaatteista lohikäärmeisiin ja armeijoihin saakka. Pitemmälle en päässyt.

Kaikkikauppa

Sijainti: [V G7, H7] Sininen

Sekatavarakauppa, jossa paljon löytöjä. Kaikkikaupan omistaja on lyhyt ja tukeva mies nimeltään Daegelbeorght. Hänen kerrotaan pystyvän hankkimaan lähes mitä vain, kunhan hinnasta sovitaan. Hän usein myös ostaa tavaroita, joiden alkuperä voi olla varsin arveluttava, ja lähes kaikki kelpaa hänelle. Omituisin piirre Daegelbeorghtissa on se ettei hän koskaan koske tavaroihinsa.

Kappakka Istuva hurta

Sijainti: [V K13]
Lähettäjä: km

2-kerroksinen okranvärinen kapakka. Hyvin vaarallinen, koska suurin osa asiakkaista ovat murhaajia, varkaita tai palkkasotureita. Olut on laihaa ja mautonta, mutta hyvin halpaa. Yksi parhaimmista paikoista palkata palkkasotureita, joilla ei ole mikään sortisia moraalisia rajoitteita. Lähellä yleensä kulkee halpoja kurtisaaneja, juoppoja rahastamassa.

Kapteeni Denielin talo

Sijainti: [V I11] Vaalenapunainen

Kapteeni Deniel komensi ennen suura tulvaa Loukon ruumishuoneita ja sankarimme kohtasivat hänet seikkailussa 1 (Rakastavaiset) tutkiessaan kadonneen Elizabethin tapausta. Sittemmin hänet ylennettiin ja nykyisin hän on Eteläisen Stoelin Parakin päällikkö. Koska etelän olot ovat joskus melko turvattomat, hän osti itselleen talon aivan parakin vierestä, ja hänen taloansa vartioi aina joku sotilaista.

Karavaanari Eolin

Sijainti: [V K9] Sininen

Eolin, joka tunnetaan myös Kunniallisena, on harvoja karavaanareita, joiden tiedetään pitävän sanasa jopa kuoleman uhalla. Hän on lukuisia kertoja vaarantanut oman, ja miestensä hengen sekä omaisuuden kuljettaessaan lupaamaansa kuormaa tai matkalaisia vaarallisia reittejä Tilhukseen ja Orinocoon. Eolin on mahtava ilmestys leveine hartioine ja lapiomaisine käsineen. Hänellä kerrotaan olevan lähes härän voimat ja leijonan rohkeus.

Eolin on Vapaakillan ystäviä ja usein tarjoaa kiltalaisille vartijan paikkaa karavaanissa. Hän maksaa tehtävän vaarallisuuden mukaisesti.

Kukonkapakka

Sijainti: [V F7] Tummansininen

Suuren tulvan jälkeen Vapaakilta auttoi Loukkolaiset Stoelin eteläisiin osiin. Samalla vapaakilta muutti päämajansa Stoelin puolelle. Kukonkapakka on kuin mikä tahansa pieni kapakka, jossa bardit soittavat ja laulavat, mutta sen alakerrassa sijaitsee Vapaakillan uusi päämaja. Kapakassa voi aina tavata vapaakiltalaisia viettämässä aikaansa ja vartioimassa taloa. Lisää vapaakillasta ja sen menneisyydestä löydät Vapaakillan omalta sivulta.

Kylpylä Uitettu rakki

Sijainti: [V M11, VI A11]
Lähettäjä: km

Yksi maanpäällinen kerros ja kellari, tekevät tämän mustasta marmorista rakennetusta kylpylästä yhden Stoellin uudenaikaisimmista kylpylöistä. Kellarissa on uuni jonka lämmöllä lämmitetään altaita. Kylpylään meno ei maksa mitään, mutta ovella olevat vartijat häätävät ei toivotut asiakkaat (eli köyhät). Kylpy tilat ovat samat miesten ja naisten kesken, mutta pukeutumistilat erillään. Saatavilla olevat palvelut vaihtelevat hieronnasta - erilaisiin mielenkiintoisiin huveihin. Kylpylässä on myös urheilukenttä sisäpihalla. Kylpeminen tapahtuu vaatteita tai yksinkertaisessa toogassa.

Maaginen kauppa

Sijainti: [V] vaihtelee koska kauppa vaihtaa taian avulla koko ajan paikkaa, eikä kukaan näe kauppaa ellei se halua tulla nähdyksi
Lähettäjä: Elu Isilra

Itse asiassa "rakennus" ei ole sopiva sana kuvaamaan tätä kauppaa se on vain ovi joka ilmestyy silloin kun kauppa niin haluaa mihin tahansa Etelä-Stoelin alueille. Ovi on hyvin vanhan näköinen (ja aina samanlainen mihin tahansa kauppa siirtyykin) tukevista tammilankuista ja takoraudasta tehty ovi jonka yläkarmissa komeilee pirua esittävä patsas ja vasammalaa puolella aina palava soihtu. Kauppa ilmestyy vain niille henkilöille joille se haluaa näyttäytyä ja se jolle se näyttäytyy tuntee salaperäisen kutsun tulla kauppaan (ja yleensä tulee mukisematta.) Kauppa on sisältä pieni (vain ehkä tukkujalokivikauppiaan kaupan kokoinen) ja pienemmäksi sen tekee vielä se ,että sieniä kertävät kaikenlaiset hyllyt ja kaapit joissa on jos jonkinlaista esinettä tarviketta ja outoa vekotinta. Sekä katosta roikkuva suuri jonkun tuntemattoman eläimen pääkallo. Kaupan perällä olevan tiskin takana torkkuu pieni vanha itämainen mies (jota ei saa hereille muuta kuin alkamalla kiinnostua kaupan!
esineistä.) Silloin mies yhtäkkiä on hereillä j apelaajien vieressä ennenkuin kukaan eahtii sanoa tai tehdä mitään. Jos miestä yrittää vahingoittaa huomaa olevansa noin kilometrin korkeudessa keskellä jokea ja putoavansa kiihtyvällä vauhdilla maata kohti. Jos mieheltä useimmiten kysyy jotain hän vastaa aina: (muutama esimerkki)
Sankari: Kuinka vanha sinä olet / kuinka vanha kauppa on?
Mies: Niin en tiedä vanhempi kuin sinä.
Sankari: Kuka sinä olet / mkä tämä paikka on?
Mies: Niin en tiedä tiedätkö sinä?
S: Onko teillä: (mikä tahansa esine / laite?)
M: Kyllä vain mutta milläs maksat?
S: Osaatko kertoa tarinan/ huhuja / tietoja?
M: Hyvinkin mutta se on kallista.
Lähes kaikki muut kysymykset:
M: En minä tiedä olen vain töissä täällä!
Maksaminen: Kaupassa käy kyllä kulta (ei hopea tai pronssi), mutta maksaminen voi käydä myös muilla ( ja usein pöljillä ) tavoilla (seuraavaksi muutama esimerkki)
- Juokse alasti kaupungin halki
- murhaa maksamatta jättänyt asiakas
- hanki 2 pussia rotanluita
- hanki 3 pulloa kananverta
- haasta riitaa ensimmäisen vastaantulijan kanssa ja taistele sitä vastaan
- hanki 10 ihmisen korvaa
- hanki 20 sormea (rodulla ei väliä)
- leikkaa hiuksesi ja anna ne kauppiaalle
- tapa paras kamusi ja tuo pää kauppiaalle
- varasta jotakin (mitä tahansa) ja tuo se kauppiaalle
- etsi joku tietty henkilö käsiisi ja tuo hänet kauppaan
- puno lampaanvillasta köysi ja tuo se kauppiaalle
- kaada puu veitsellä ja tuo se kauppiaalle
- rakenna talo ja anna se vihamiehellesi
- tapa 3 pussillista rottia ja syö ne kauppiaan nähden
- syö ämpärillinen pilaantuneita omenia kauppiaan nähden
- juo juoma (jonka kauppias antaa) heti (vaikutukset pj:n kieroutuneen mielikuvituksen varassa)
Kauppias antaa tavaran heti mutta jos joku yrittää huijata kauppiasta hän saa joku yö huomata myrkkytikarin rinnassaan kaupan toimesta.
Kaupassa on muutama hyvin kiinnostava esine joista muutama seuraavaksi:
- lohikäärme amuletti jossa on kuvattu hopeinen ilkikurisesti virnistävä rubiinisilmäinen lohikäärme ( jos omistaja kuiskaa sanat ESH KAH RAHHAHHAERER PIZZU amuletista pompaa noin 10 senttinen lohikäärme joka kasvaa heti kaksimetriseksi jos sitä kastelee heti kutsumisen jälkeen vedellä)
- laulava miekka ( iso 2 käden teräksinen kaunis lyömämiekka jonka terässä on riimukirjoitusta. Kun miekan vetää tupesta, se alkaa laulaa omituista riipivää laulua joka vetää kaikkia sen kuulevia olentoja puoleensa. Laulun toimintasäde kasvaa joka kierros ja jonka ääni voimistuu myös joka kierros. Jos se on ulkona puoli tuntia se halkaisee jokaisen kuulijansa tärykalvon ja jos se on ulkona tupesta yli 45 minuuttia se tekee kaikki kuulijansa joko pysyvästi kuuroiksi tai hulluiksi. Ei suositella käytettäväksi keskelllä vihollisleiriä tai lasipalatseissa. tekee 2 kertaisen vahignon jätteihin tai kummituksiin)
- vakoojavarpunen (kultaisessa häkissä oleva yksisilmäinen varpunen johon omistaja voi linkittää ajatuslinkin jonka aikana omistaja kuulee je näkee minkä varpunenkin. Jos varpunen kuolee omistaja kärsii pieniä mieleen kohdistuvia vammoja.)
- lentävä matto (kaunis itämaistyylinen matto jossa on lintua esittävä kuvio)
- taikaköysi (omistaja voi komentaa köyden nousemaaan pystyyn jolloin sitä pitkin voi kiivetä. Vaikutus kestää 2 min.)
Jokaisen tuotteen mukana seuraa käyttö-ohje.

Maagiseitten aseitten puoti jos myydään myös myrkkyjä sekä tiirikoita ja haarniskoja myös epä- tai puoli-ihmisille sopivina versioina samaan hintaan kuin normaaleja ihmisille sopivia haarniskoja niin jalka ja ratsumiehille

Sijainti: [V J12]
Lähettäjä: Haltia.

Nimestä voi päätellä aika paljon. Rakennus on puusta ja siellä on majoittunut vapaakiltalaisija jotka saavat omistajalta Targ Raivomielen suojelusta ja varusteita. Rakennus on normaalin näköinen ja oloinen ulkopuolelta ja sisä puolelta jos ei lasketa että se on sisältä paljon tilavampi kuin ulkopuolelta voi uskoa.

Oikeuden veljeskunta

Sijainti: [V G10] punainen
Lähettäjä: Gildor Isilra

Oikeuden veljeskunta on järjestö jonka tarkoitus on estää valkeaa veljeskuntaa nousemasta Stoelissa hallitsevaan asemaan. Sen on perustanut haltia Entheles jonka sukulaiset valkea veljeskunta tappoi. Järjestöllä on asiamiehiä ympäri Nagaita. Veljeskuntaan kuuluu edustajia kaikista roduista (no ei ehkä niistä jotka ovat täysin pahoja) jotka eivät hyväksy valkean veljeskunnan toimia.

Parantaja Madam Santk ja hänen yrttipuotinsa

Sijainti: [V H9]
Lähettäjä: Haltia

Tämä puinen talo jonka ikkunat ovat hyvin likaiset ja ovi on tummunut mustaksi sekä lattia tasaiseksi on Madam Santkin sekä hänen Ihmiskissansa Somlin asunto. Madam Santkin sanotaan oleva noita, mutta hän on voi erittäin hyvä käyttäämään yrttejä kaikkeen niin kidistä ruttoon. Puti osan joka on normaali jos ei oteta huomioon valkosipulin hajua ja seinillä olevia yrttejä. Sen taka osassa on ovi josta pääsee Madammin sekä kissansa yksityistiloihin jossa on yksi huone joka sisältää vain sängyn, tuolin, pöydän, kaapin jossa on astioita ja ison uunin.

Pugin Lepokoti

Sijainti: [V K3] Vihreä

Pugin lepokoti on parantajien paikka. Pugissa toimii seitsemän parantajaa, jotka osaavat luonnon parannuksen taidon. He eivät toimi Jumalien tai taikuuden avulla, vaan ainoastaan yrttien ja yrttijuomien avulla. Pugin Lepokodissa ei katsota asemaan tai rotuun, vaan kaikki apua tarvitsevat saavat siellä hoitoa.

Pugin Lepokoti on erityisesti vapaakiltalaisten suosiossa. Parantajat eivät varsinaisesti kuulu Vapaakiltaan, mutta Yksikäsi arvosti heidän antaumuksellista työtä, myös köyhien ja varattomien hyväksi. Myös nykyään Vapaakilta tukee rahallisesti parantajien toimintaa.

Punainen Pullo

Sijainti: [III H14] [V H2]
Lähettäjä: Dalamar (Ritoniemi@koti.tpo.fi)

Tämä rakennus on itsensä suuren arkkialkemisti A.L. Kemistuksen omistama. Se toimii kiltana alkemisteille, joita usein kokoontuunkin sinne sankoin joukoin toteuttamaan erinäisiä mielenkiintoisia kokeita. Useina öinä rakennuksen naapurit heräävätkin outoihin välähdyksiin ja räjähdyksiin, joita saattelevat lukuisat kirosanat.

Punaisen leijonan majatalo

Sijainti: [V F5]
Lähettäjä: Velhotar (hannahantula@hotmail.com)

Vanha pahamaineinen majatalo ja taverna, jossa myöhemmin illasta on usein monia tappeluita.

Puukeppi Pork

Sijainti: [V E3] Vihreä

Pork on Arpinaamainen pieni mies D'Urdista. Jotkut tietävät hänen olevan kuuluisa vakooja, joka joutui pakenemaan D'Urdista jouduttuaan paikallisen Lordin epäsuosioon.

Puuseppien kilta

Sijainti: [V G3] Punainen

Puuseppien ja kirvesmiesten kilta Stoelissa. 

Ragan Hullu

Sijainti: [V N10-11] [VI B10-11] Violetti

Ragan, joskus hulluksi väitetty, niminen mies omistaa oudon sekatavarakaupan Etelä-satamassa. Hänen kaupasta saa yleensä lähes mitä ihmeellisempiä käyttöesineitä. Hänen varastonsa vaihtelevat totaalisesti laidasta toiseen ja sitä mitä sai viikko sitten ei välttämättä löydykään enää koko seuraavana vuotena. Niille jotka hakevat eksoottisia esineitä tai outoja kaukomaiden tavaroita, kannattaa tutustua Raganin varastoihin. Tavarat ovat sekaisin kaupassa ja siellä kulkeminen saattaa joskus olla vaarallista. Ei ole ensimmäinen kerta kun asiakas on hautautunut tavarapinon alle yrittäessään tutkia jotain esinettä tarkemmin. Toistaiseksi on sentään vältytty vakavilta loukkaantumisilta.

Ragan itse on kuin kauppansa, ailahteleva mieleltään ja oudosti pukeutuva. Seudun muut kauppiaat ovat oppineet välttämään Raganin kaupan läheisyyttä, sillä muille kauppiaille on sattunut kaupan läheisyydessä outoja onnettomuuksia.

Ragstarin nahkatehdas

Sijainti: [V N11] [VI B11]
Lähettäjä: Sanna "Sande" Heittola (ensilumi@iki.fi)

Ragstarin nahkatehdas käsittää kaiken kaikkiaan kuusi erikokoista taloa lähellä laitureita ja rantaa. Tehtaasta on hyvin vaikea erehtyä, sillä sen ympärillä leijailee märkien vuotien ja parkkiaineiden haju. Lisäksi rakennusten seinillä ja katoilla on monia hätäisenoloisesti kyhättyjä telineitä, joilla on kuivumassa erilasia vuotia. Ragstar itse on huumorintajuton lyhyenläntä mies, joka tuo etäisesti mieleen villisian. Ainakin mitä karvoitukseen tulee. Ragstarin palveluksessa on noin kymmenkunta eri ikäistä poikaa, joita tämä juoksuttaa olemattomalla palkalla ympäri tehdastaan tekemässä erilaisia töitä.

Jokaiselle eri työvaiheelle on oma rakennuksensa. Yksi on nahkojen puhdistamista ja kaapimista varten, toinen on pesua ja karvojen poistamista varten, kolmannessa taas liotellaan nahkoja erilaisissa parkitsevissa aineissa. Neljännessä pehmitetään ja muokataan nahkoja ja viidennessä niitä jälleen pestään ja värjätään ja kuudennessa ne viimeistellään ja lajitellaan myyntiä varten.

Ragstar itse asuu kuudennen talon yläkerrassa, joka on koko kompleksin ainoa kaksikerroksinen talo. Pojat nukkuvat yleensä kuka missäkin, mutta osa heistä nukkuu tehtaalla. Ragstarilla on paikkaa vartioimassa parin laiskan rengin lisäksi myös neljä takkuista koiraa, jotka kaikissa on takulla jokaista Stoelin koirarotua. Koirat ovat myös Ragstarin lemmikkejä.

Ragstarin tehtaalta valmistuu nahkoja niin saappaisiin kuin valjaisiin ja panssareihin. Laatu ei ole aina paras mahdollinen, mutta hinta on kohtuullinen. Ragstar osaa tehdä myös laadukasta nahkaa, jos haluaa, mutta mies on hiukan laiskan oloinen...
Silloin tällöin joku vene tulee rantaan joko viemään tai tuomaan nahkoja. Huterilla laitureilla on myös usein joitain Ragstarin poikia huuhtelemassa nahkoja. He kun voivat käydä uimassa siinä sivussa ja hiukan pitää hauskaa työnsä ohessa.

Rautaketju

Sijainti: [V M4-5] [VI A4-5] Punainen

Haarniskantekijä Seppä Vinhakas. Seppä tekee kaikki haarniskat vain tilaustyönä ja on erittäin ylpeä työstään. Varsinkin ketju ja rengaspanssarit ovat hänen erikoisalaansa. Vapaakillan ystäviä.

Rautaportti

Sijainti: [V M9] [VI A9] Vihreä

Seppä Theos Rautaportti on taitava takoja, joka on erikoistunut aseisiin. Hän taitaa niin raudan, kullan, kuin hopeankin takomisen taidon. Varsinkin erikoiset ja kaukaisten maiden harvinaiset aseet ovat hänen erikoisalaansa. Nomadit suosivat erityisesti Rautaportin takomia sapeleita.

Rotanloukku

Sijainti: [III D14, E14] [V D2, E2] Sininen

Huonomaineinen kapakka, josta voi ostaa verijuurta. Rotanloukku on savuinen ja todella hämärä paikka jossa varomaton kulkija voi helposti menettää henkensä. Kapakan takahuoneessa on huumeluola, jossa verijuurta poltetaan tai nautitaan muilla keinoin.

Sak Viinin talo ja ravintola

Sijainti: [V K13]
Lähettäjä: KM

Pieni sydämellisesti asiakkaansa vastaan ottava ravintola. Viiniä saa aivan uskomattomaan hintaa! Ja se soppa, joka vie kielen mennessään. Talo on 20 metriä kertaa 20 metriä. Ja yläkerrassa on asuin huoneet.

Tharûm-fem

Sijainti: [V N5, VI B5] harmaa
Lähettäjä: se oon mä

Tummaseinäinen pakanatemppeli.

Tulinen Hönkäys

Sijainti: [V E5] Sinivihreä
Lisätietoja: Aramoton selvitys

Tulinen henkäys on Aramoto Akimbon entinen työpaikka. Siellä hän tapasi myös tanssijattaren nimeltään S´hrena Esekielin, johon rakastui.

Vapaakilta

Sijainti: [V F7] Tummansininen

Ks. Kukonkapakka

Varht salajärjestönpäämaja

Sijainti: [III M14, V M2]
Lähettäjä: KM

Pieni marmorinen rakennus jonka oven päällä olevassa kyltissä on ritarin kypärä jonka läpi on työnnetty keihäs ja sen päällä lukee Varht. Varhteista: He eivät kaihda murhata, tai pakottaa eli todella vaarallisia. Heidän aseenkäsittelytaito häviää vai vuorten soturimunkeille jotka ovat voittamattomia.

Velho Zairakin asunto

Sijainti: [V K6] keltainen
Lähettäjä: Mysterious Wizard

Zairak asuu yksin talossaan eikä päästä ketään sisään. Hän käy ulkona harvoin ja silloinkin vain ostamassa ruokaa. Joskus hänen luonaan käy epämääräisiä tyyppejä, mutta naapurit asiaa tiedusteltaessa vain kohauttavat olkiaan ja sanovat: "Etteivät halua sekaantua sen vanhan ukon asioihin". Totuus kuitenkin on että Zairak on hyvin voimakas velho, joka on omistanut elämänsä velhouden ja taikuuden tutkimiseen. Hän palkkaa apulaisia hankkimaan hänelle kirjoja, taikaesineitä ja taikuutta käsitteleviä käsikirjoituksia kaikkialta maailmasta. Joskus hän saattaa palkata varkaita varastamaan kyseisiä esineitä. Zairak lähettää aina tutkimusraporttejaan velhojenkillalle, mutta kätkee kaikki kirjat, esineet ja käsikirjoitukset syvälle talonsa kellareihin. Hän luotaa esineitten hakemisessa eniten vapaakiltaan jolla on hyvä maine kaupungissa.

Velholukko

Sijainti: [V I5] vaaleanpunainen
Lähettäjä: Wille Ruotsalainen

Nimi on paikallisten asukkaiden antama. Rakennus on kaksikerroksinen sievä harjakattoinen puutalo, jonka päätyyn on veistetty hienoja puuleikkauksia. Silmiinpistävintä tässä talossa on se, ettei siinä ole lainkaan ovia tai ikkunoita. Kukaan ei tunnu koskaan menevän sisään tai ulos, eikä asunnosta kuulu edes salaperäisiä ääniä. Sinne on koitettu murtautua lukuisia kertoja, mutta seinät ovat vahvaa umpihirttä ja kattokin tukeva. Joka viides vuosi kaupunkiin saapuu joku maalari, joka on palkattu maalaamaan Velholukon ulkoseinät uudestaan.

Viemärisukeltajat

Sijainti: [V G6] Tummansininen

Viemärisukeltajat ovat Stoelin virallisia viemäreiden puhdistajajia. Kuningas maksaa heille palkan. Viemärisukeltajien ammatti on täynnä vaaroja, ja siksi heille maksetaankin melko hyvää palkaa. Moni työläinen on joko kadonnut tai joutunut outojen petojen saaliiksi työmatkalaan.

Viinintekijä Lith

Sijainti: [III F14, G14] [V F2, G2] Sininen

Kun Zayin saapui Stoeliin hänellä oli kirje vietävänä viinitekijä Lith Az'aratille. Kirjeen sisällöstä Zayin ei tiedä mitään, mutta epäilee että se liittyi jotenkin haltijoihin. Lith on nuori, hänen tarkasta iästä ei saa selvä, viinikauppias Risteyksen alueella. Lith on Vapaakiltalainen ja auttaa heitä tarvittaessa.

Viisi Kolpakkoa

Sijainti: [V H3]
Lähettäjä: Hopeasilmä

Hiljaisen näköinen majatalo jonka seiniä koristavat lukuisat aseet ja kartat. Majatalon omistaa entinen seikkailija Pitkäkalpa Jack jonka takia paikka onkin täynnä seikkailijoita muita onnenonkijoita ja vaeltajia jotka pitkän matkan jälkeen voivat lepuuttaa itseään. Majatalo on myös monien Kiltojen ja järjestöjen tapaamispaikka ja on auki keskiyöhön asti. Majatalon nurkkapöydät ovat yleensä varattuja kuten syrjäpöydätkin koska Viidessä Kolpakossa liikkuu usein ihmisiä jotka eivät halua tulla häirityiksi. Pitkä-kalpa Jack suvaitsee majataloonsa kaikkea kansaa mutta ei aatelisia jonka takia majatalon vastaanotto on lämmin jopa hylkiölle.

Vilahdus

Sijainti: [V J7] Vaaleansininen

Vilahdus on huonomaineinen kapakka ja majatalo. Sen hintataso on alhainen. Omistaja on entinen Loukkulainen, Liser, joka kaappasi kapakan itselleen suuren tulvan jälkeisessä kahakassa.

Villi Vuode

Sijainti: [V J4 K4] Vihreä

Villi Vuode on majatalo, jossa kukaan tuskin viettää yhtä yötä pidempään aikaansa, joskus huone vuokrataan vain pariksi tunniksi. Vuode on Kurtisaanitalo, joka on sekä edullinen että huonomaineinen. Asiakkaita riittää, mutta asiakkaan kannattaa pitää siellä varansa. Vuoteen omistaa mies nimeltään Benefon.

< Stoelin vapaakaupunki